تبلیغات
بررسی تخصصی خودرو - نسل جدید خودروها كی به ایران می رسد؟
بررسی تخصصی خودرو
مخصوص ماشین باز ها

لینکدونی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نسل جدید خودروها كی به ایران می رسد؟

نویسنده: مژگان میرزایی


    405 قدیمی ترین خودروی داخلی
    پژو 405 را از لحاظ طراحی بدنه می توان از جمله قدیمی ترین خودروهای داخلی دانست كه تولید آن بیش از 12 سال است كه در شركت پژو سیتروئن متوقف شده است. این خودرو در سال 1988 توسط شركت خودروسازی پژو سیتروئن عرضه و تولید آن در فرانسه تا سال 1994 ادامه داشته است.
    این خودرو در سال 1988 توانست عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود كند با این حال شركت پژو پس از گذشت هشت سال اقدام به توقف تولید آ ن كرد و به منظور حفظ بازار داخلی در ابتدا تولید پژو 406 و پس از آن پژو 407 و در نهایت تولید پژو 408 را در برنامه كاری خود قرار داد. تولید پژو 405 در سال 1370 در شركت ایران خودرو آغاز و با گذشت بیش از 20 سال از زمان تولید آن و عرضه سه مدل جدید در شركت پژو تولید آن همچنان در كشور ادامه دارد.
    405 در اوج شكوفایی به طور همزمان در پنج كشور فرانسه، انگلستان، ایران، مصر، آفریقا و آرژانتین تولید می شد كه بر اساس آمار موجود تاكنون بیش از چهار میلیون خودرو از این مدل در دنیا تولید شده است كه با توجه به ادامه روند تولید آن، در ایران این آمار همچنان در حال افزایش است.
    هر چند كه مسوولان شركت ایران خودرو خروج این خودرو را تا پایان سال جاری و جایگزینی پژو SLX را كه مدل تغییر یافته 405 از لحاظ ظاهری است را وعده داده اما باید دید كه آیا وعده این شركت در این خصوص محقق خواهد شد یا خیر؟
    از سوی دیگر شركت بهینه سازی مصرف سوخت كه چندی پیش طرح نصب برچسب سوخت بر روی خودروهای داخلی را به مرحله اجرا گذاشت به میزان مصرف سوخت این خودرو ایراداتی وارد كرده است.
    207 جایگزین 206 در دنیا
    و اما پژو 206 را می توان مهم ترین محصول شركت پژو در كلاس خودروهای هاچ بك در سال 1998 نامید. این خودرو پس از عدم سوددهی پژو 205 در شركت پژو طراحی و تولید شد، به طوری كه توانست در سال های 2001 تا 2003 عنوان پرفروش ترین خودروی اروپا را از آن خود كند. با این حال شركت پژو تنها هفت سال پس از آغاز طراحی و تولید پژو 206 در سال 2005 دست به طراحی مدل جدید این خودرو به نام پژو 207 زد و به مرور این خودرو را جایگزین مدل قدیمی آن كرد. پژو 207 نسل هفتم اتاق سایز 2 پژو محسوب می شود كه از لحاظ طراحی جزو سبك جدید پژو است كه پیش از این در خودروهای پژو 407، 907 و 107 از آن بهره گرفته شده بود. اما تولید پژو 206 در ایران در سال 1380 و سه سال پس از آغاز تولید پژو 207 در پژو آغاز شد و با وجود گذشت بیش از 10 سال از آغاز تولید این خودرو و ارائه مدل جدید، شركت ایران خودرو تاكنون هیچ تصمیمی مبنی بر عرضه مدل جدید این خودرو نگرفته است. در حال حاضر پژو 206 در 6 تیپ مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. از سوی دیگر شركت ایران خودرو چند سال پس از تولید 6 مدل پژو 206 هاچ بك به دلیل تمایل جامعه ایران به خودروی صندوق دار اقدام به طراحی مدل صندوق دار این خودرو گرفت كه این امر نشان دهنده آن است كه این خودرو نیز مانند 405 حالاحالاها میهمان این شركت خواهد بود.
    
    جولان C5 در دنیا
    تولید اولین مدل زانتیا نیز در سال 1993 در شركت سیتروئن آغاز و این شركت هفت سال پس از آغاز تولید این خودرو اقدام به توقف تولید آن كرد و در سال 2001 و طی قراردادی با شركت سایپا تولید این خودرو را به این شركت واگذار كرد، با گذشت بیش از 15 سال از زمان آغاز تولید زانتیا در شركت پژو سیتروئن شركت سایپا همچنان تولید این خودرو را در دستور كار خود قرار داده و هنوز برنامه ای برای تولید و ارائه مدل جدید زانتیا ارائه نكرده است. شركت سیتروئن در زمان تولید زانتیا بیش از چهار مدل بر روی این خودرو طراحی و تولید كرد و پس از حذف آن در سال 2004 تولید مدل جدید زانتیا به نام C5 را در دستور كار خود قرار داد. شركت سایپا نیز سال گذشته اقدام به واردات تعداد محدودی از این خودرو به كشور كرد اما هنوز برنامه ای مبنی بر تولید یا مونتاژ C5 در كشور از سوی شركت سایپا اعلام نشده است.
    
    ماكسیمای جدید نمی آید
    نیسان ماكسیما نیز اولین بار در سال 1976 به عنوان نوع پیشرفته بلوبرد ساخته و در سال 1980 در خط تولید قرار گرفت و تولید مدل های مختلف این خودرو نیز تاكنون ادامه داشته است. نیسان ماكسیمای تولیدی در ایران تولید سال 2000 شركت نیسان بوده كه در سال 2004 تولید آن در شركت پارس خودرو آغاز شده است.
    ماكسیمای تولیدی كه تا پیش از سال 2004 میلادی در اوباما ژاپن تولید می شد، از سال 2004 به بعد در آمریكای شمالی تولید شد. درحال حاضر شركت نیسان نسل جدید ماكسیما را طراحی و تولید كرده است كه از لحاظ بدنه با خودروی ماكسیمای تولید شده در ایران كاملامتفاوت است اما به دلیل آنكه ماكسیمای جدید در آمریكای شمالی تولید می شود و بسیاری از قطعات این خودرو نیز توسط سازندگان آمریكایی تامین می شود امكان تولید آن در ایران وجود ندارد كه این امر نشان دهنده آن است كه متقاضیان این خودرو در انتظار نسل جدید آن نباشند.
    
    ریو جدید هم آمد
    ریو یكی از خودروهای در حال تردد در كشور است كه شركت كیاموتورز به علت ورشكستگی پس از وضعیت بد اقتصادی در سال 1997 در جنوب شرقی آسیا مجبور به طراحی آن شد چرا كه خودرویی ارزان قیمت محسوب می شود. این شركت تولید ریو را در سال 2001 آغاز و پس از چهار سال تولید آن متوقف شد.
    پس از توقف تولید نسل اول ریو و تولید آن در سال 1384 به ایران شركت كیا در سال 2005 طراحی و تولید نسل دوم این خودرو را در برنامه های خود قرار داد.
    ریو در ابتدای امر قرار بود در كشورمان به عنوان جانشین پراید و با قیمتی ارزان وارد بازار داخلی شود كه این امر به دلیل توقف پیكان و جایگزینی پراید برای پیكان محقق نشد و شركت سایپا ریو را نه به عنوان خودروی ارزان بلكه به عنوان خودرویی با قیمت متوسط به بازار عرضه كرد.
    
    مزدا 6 جایگزین مزدا 323 در دنیا
    مزدا 323 را می توان ركورددار داشتن نام های مختلف در نقاط مختلف جهان، دانست. اما مدلی که در کشورمان با نام 323GLX شناخته می شود در كل ، حدود ۱۷ نام مختلف را دنیا دارا است .
    این خودرو در عین حال یكی از كهن ترین سری خودروهای ژاپنی محسوب می شود ، چرا كه حدود ۴۰سال از تولید اولین نسل ۳۲۳ در ژاپن می گذرد. این خودرو كه از ابتدای تولید در سال ۱۹۶۴ تاكنون در ژاپن با نام Familia شناخته می شود ، تا سال ۱۹۷۷ تنها با همین نام شناخته می شد ، اما از آن سال به بعد مدل صادراتی این خودرو ، نام GLC كه مخفف Great Little Car است را، به خود گرفت. این روند تا سال ۱۹۸۵ (سال پایان تولید نسل پنجم) ادامه یافت و این خودرو در ژاپن و چند كشور آسیایی دیگر با نام Familia و در دیگر نقاط دنیا با نام GLC شناخته می شد.
    اما با آغاز تولید نسل ششم این خودرو در سال ۱۹۸۵ نام ۳۲۳ جایگزین GLC شد. تعدد نام ها باعث بروز مشكلاتی برای خرید و فروش و عرضه قطعات یدكی این خودروها شد، چرا كه نام این سری در همه جا یكسان نبود و همگان هم از وجود نام های دیگر این خودرو در كشورهای دیگر اطلاع نداشتند ، بنابراین كارخانه مزدا كه پیش بینی افزایش تعداد نام های این خودرو در نسل های بعدی را نیز می كرد ، تصمیم گرفت با اختصاص كدهای ۲ حرفی نامی مشترك برای هر یك از نسل های سری ۳۲۳ اختصاص دهد و این كدگذاری با كد BF برای نسل ششم (۱۹۸۵-۱۹۹۰) آغاز شد. از سال ۱۹۹۰ و با شروع تولید نسل هفتم تعداد نام های این خودرو افزایش یافت و این خودرو در مدل های ۴ درب سدان و ۳ درب هاچ بك تولید می شد.مزدا تولید شده در ایران تولید سال 1994 است كه پس از 13 سال تولید آن در كشور متوقف و تولید نسل بعدی آن یعنی مزدا 3 در كشور از سر گرفته شد در حال حاضر پس از مزدا 3 این شركت مزدا 6 را نیز تولید و به بازار عرضه كرده است اما خودروسازان داخلی باز هم تولید نسل قبلی را در برنامه كاری خود قرار داده اند.
    
    نسل سوم مگان هم آمد
    تاكنون سه نسل از مگان در شركت رنو فرانسه به تولید رسیده است كه نسل دوم این خودرو در دو مدل 2000 و 1600سی سی توانسته به بازار داخلی راه پیدا كند. مگان موجود در ایران در سال 2002 در شركت رنو فرانسه به تولید رسید و چهار سال پس از تولید اولین سری توسط شركت پارس خودرو وارد بازار داخلی شد. شركت پارس خودرو یكسال پس از آغاز واردات این خودرو تولید نسل دوم مگان را در كشور آغاز كرد همزمان با آغاز تولید مگان در كشور شركت رنو نسل سوم این خودرو با نام مگان كوپه 2008 را به بازار جهانی معرفی كرد. به گفته مسوولان شركت رنو مگان كوپه جدید در سال 2009 وارد بازار اروپا خواهد شد و به مرور زمان جایگزین مگان كوپه نسل قبل خواهد شد.
    سمند به روزترین خودروی داخلی
    در میان برندهای تولید و یا مونتاژ شده در داخل كشور كه در برخی موارد چندین سال از زمان تولید آن می گذرد، سمند را می توان تنها خودروی داخلی دانست كه همه ساله مدل به روز شده آن تولید و به بازار داخلی عرضه می شود. تولید اولین نمونه سمند در شركت ایران خودرو در سال 1380 آغاز و این شركت تاكنون توانسته 5 مدل مختلف سمند را تولید و به بازار عرضه كند.
    
    همه ساله شركت های بزرگ خودروساز به منظور حفظ بازار داخلی و گسترش بازار صادراتی، طراحی و تولید محصولات جدید و یا ایجاد برخی تغییرات بر روی محصولات قدیمی را در برنامه كاری خود قرار می دهند تا به این طریق بتوانند سبد محصولات خود را متنوع تر كنند. شركت های مذكور علاوه بر تولید محصولات جدید همه ساله ایجاد تغییرات بر روی پلت فرم های پرطرفدار را نیز در برنامه كاری خود قرار می دهند. به طوری كه با وجود قدیمی بودن پلت فرم، شركت های مذكور با ایجاد تغییراتی سعی در به روز رسانی این محصولات دارند، به صورتی كه به مرور طرح های قدیمی از رده خارج و خودروهای به روز شده، جایگزین آنها می شوند. از سویی دیگر این شركت ها به طور میانگین هر هشت سال یك بار پلت فرم جدیدی را طراحی و به بازار عرضه می كنند و به این طریق پلت فرم های قدیمی با ایجاد تغییراتی به عنوان خودروی ارزان راهی دیگر كشورها، به خصوص كشورهای آسیایی می شود. روال كاری شركت های خودروساز خارجی در حالی است كه شركت های خودروساز داخلی هم اكنون تولید محصولات قدیمی این شركت ها را كه در برخی موارد از خط تولید نیز خارج شده اند را در برنامه كاری خود قرار داده اند و ظاهرا به دلیل داشتن متقاضی محصولات قدیمی، شركت های خودروساز رغبتی به بروزرسانی تولیدخودروهای قدیمی خود ندارند. به طوری كه در حال حاضر بیش از 30مدل خودرو در كشور تولید و یا مونتاژ می شود كه اكثر این خودروها در كشور مبدا از رده خارج و مدل های جدید جایگزین آنها شده اند. اما شركت های خودروساز داخلی همچنان به تولید این محصولات قدیمی كه در برخی موارد بیش از 20سال از عمر آنها می گذرد، اصرار دارند.
    از سوی دیگر بیشتر محصولات مونتاژ و یا وارد شده توسط برخی شركت های خودروساز داخلی مربوط به نسل قدیمی این خودروها بوده و نسل جدید و یا محصول به روز شده این خودروها در كشور جایگاهی ندارد. به عنوان مثال خودروی پژو 405 كه تولید آن متعلق به سال 1988 بوده و در حال حاضر بیش از 12سال است كه تولید آن در شركت پژو متوقف شده، همچنان در شركت ایران خودرو به تولید می رسد، این در حالی است كه شركت پژوی فرانسه تاكنون سه نسل بعدی پژو 405 را با نام های 406، 407 و 408 تولید و در دیگر بازارها عرضه كرده است. در گزارش ذیل سعی داریم به معرفی نسل جدید محصولات تولیدی كه در كشور حضور دارند، بپردازیم كه با گذشت چندین نسل از تولید نسل اول، شركت های خودروساز داخلی همچنان به تولید آنها اصرار می ورزند.

feet pain
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:30 ب.ظ
Hello, I enjoy reading all of your article post. I wanted to write a little comment to
support you.
http://petiteverse3725.jimdo.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 05:46 ب.ظ
I've learn several just right stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting.
I surprise how a lot effort you place to make one of these excellent informative web site.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 11:03 ب.ظ
Your style is unique compared to other folks I have read stuff from.
I appreciate you for posting when you've got the opportunity,
Guess I'll just bookmark this web site.
رسول
سه شنبه 18 اسفند 1388 07:07 ب.ظ
سلام

خوبی عزیز؟

وبلاگ خوبی داری

اگه میخوای از وبت دآمد داشته باشی یه سر به سایت زیر بزن

URL : http://www.pars.im

کار کردن باهاش خیلی راحته

اصلا از دستش نده

برای هر کلیک تا 80 تومن پول میده

حد اقل پرداختشم 9 تومن بیشتر نیست[رضایت]

اگه خواستی عضو شی حتما از طریق لینک زیر عضو شو

http://www.pars.im/signup.php?from=rasool&ref_code=541715c3e3a94cc2066278e322a763c6

این سایت امکان گرفتن زیر مجموعه رو هم داره یعنی بدون اینکه کاری بکنی میتونی از درآمد زیر مجموعه هات درصد بگیری

حتما عضو شو و تبلیغاتش رو تو وبت بزار ضرر نمیکنی

راحت میتونی از وبت درآمد داشته باشی کاملا قانونی بدون اینکه کار خواصی دیگه ای هم بخوای بکنی از یه شرکت خوب و بزرگ که از دامینش مشخصه چقدر کارشون درسته

شاد باشی

یادت نره ....[بدرود]
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

جدید ترین خودروهای روز دنیا را از من بخواهید
مدیر وبلاگ : ali gholami

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما بهترین خودرو برای سواری چیست؟











نویسندگان